Home / نقد / نقد انیمه / انیمه kakegurui

انیمه kakegurui

بهتراست از این فاجعه ی تصویری که فرسنگ ها تا یک اثر هنری فاصله دارد استفاده کرد و توضیحی در مورد مدیوم تصویر داد.

سینما و تلویزیون نه کلاس اخلاق است و نه بی اخلاقی ، نه فلسفه است و نه بی فلسفگی ، حال آنکه همه ی این ها هم هست و هم نیست ، نیست از آن جهت که اگر با مدیوم خود نشان ندهد صرفا تصویر است ، هست از آن جهت که اگر با مدیوم خود نشان دهد فرم است و محتوا از آن تولید میشود و حال آنکه میتواند فرم داشته باشد و محتوا تولید کند اما این محتوا  پیام اشتباهی عرضه  کند.

تکنیک در خدمت کارگردان است تا بتواند با آن فرم ایجاد کند هرچند تکنیک مهارت است  و صرف آن فرم نیست چه بسا آثار بسیاری که در تله ی تکنیک گرفتار شده و مسحور جلوه های ویژه ماندن و چه بسیارتر افرادی که این دو را به اشتباه باهم یکی میدانند. درواقع باید گفت تکنیک وسیله ای برای رسیدن به فرم است که استفاده کننده ی آن اگر کار بلد باشد فرمش را میسازد.

اما در مورد این انیمه یا بهتر است بگویم این قمار دیوانه وار ، صرفا تصویر است و نه حتی تصویری با جزئیات تکنیکی و میزانسن ، که حظ  بصری را در فقدان داستانش بدهد بلکه صرفا تصویری بی فرم و قطعا بدون فرم ، یعنی  بی محتوا است که در طراحی نیز نکته ای در خود ندارد که بشود از آن دفاع کرد.

مشکل این انیمه و به کل آثار ژاپنی نداشتن خلاقیت در طراحی کاراکتر ها است  اینکه سالیان سال اینگونه طراحی کنیم و بگوییم سبک است حماقتی بیش نیست ، در مقابل آن آثار هالیوودی هرچند شاید آن جذابیت غیر خطی بودن داستان های  ژاپنی را نداشته باشند اما در این طراحی ها به حد کمال رسیده اند و تقریبا تمام تیپ های شخصیتی را توانسته اند طراحی کنند و این طراحی های درخشان را حتی در آثار ابتدایی استدیوی دیزنی میتوان یافت با این حال ژاپنی ها تلاشی برای طراحی کاراکتر هایی که حالاتشان خود گویای درونیات شخصیت ها باشند نکرده اند یا بهتر است بگویم این تلاش بسیار کم بوده و حتی نبود این نوع طراحی در آثار بزرگانی چون میازاکی ، تاکاهاتا و…. نیز حس میشود.

پس باتوجه به توضیحات بالا باید گفت شخصیت باید در تصویر شخصیت بشود و نه در لفظ  کاری که این انیمه میکند این است که سعی میکند خارج از مدیوم تصویر و به زور گفتار شخصیت بسازد که این نوع شخصیت پردازی در مدیوم تصویری به کل اشتباه است ،  نکته ی دیگر طراحی کاراکتر ها است سوال اینجاست چگونه باید یک قمار باز طراحی کنیم ، چگونه باید یک فرد حریص را نشان دهیم ، چگونه باید یک فرد خسیس را نشان دهیم و یا …… را به تصویر بکشیم به طوری که چهره و وضعیت رفتاری کاراکتر خود گویای شخصیت درونی باشد بدون حتی یک کلمه توضیح با گفتار ، این دقیقا همان ضعف بسیار بد آثار ژاپنی است که به دلیل نداشتن تنوع در طراحی کاراکتر ها مجبور به استفاده از سیل بی شماری از دیالوگ ها هستند ، به عنوان مثال انیمیشن کوتاه و درخشان والت دیزنی ، سرود کریسمس میکی ماوس ۱۹۸۳ طیف گسترده ای از شخصیت ها را در تصویر نشان می دهد از یک شخصیت خسیس مثل اسکروچ گرفته تا روح پشیمان شریکش تا میکی موس تهیدست و….. همه و همه به شیوه ای استادانه طراحی شده اند و این نوع طراحی ها را در بسیاری از آثار دیگر استدیوی دیزنی میتوان دید. که البته در این انیمه و بسیار انیمه های دیگر چنین طراحی هایی را نمیبینیم.

مشکل دیگر هدف کاراکتر ها است چه چیزی با عث این مسخ شدگی شده است؟ آیا تنها سرگرمی صرف است؟ در آخر قرار است چه پیامی بدهد؟ و چه دیدگاه فلسفی پشت این شخصیت ها وجود دارد؟

کلبی ها که از فرقه های فلسفی  یونان باستان بوده اند و اعتقاد داشتند برای رسیدن به اوج فضیلت و کمال باید از زرق و برق دنیا دوری کرد. با توجه به این توضیح بنظر میرسد این نظریه در مورد این انیمه صدق نمیکند و باید به دنبال تفکرات دیگری گشت در دیدگاه رواقی گری هم یک اصل مهم وجود دارد که این انیمه را پس میزند آن هم این است که در فلسفه رواقیون گفته شده حق طبیعی متعلق به تمام انسان هاست و حتی شامل بردگان میشود که در این آکادمی چنین نمیبینیم شاید تنها شخصیت سائوتومه کمی اینگونه تفکر را دارد و با این سیستم برده داری مخالف باشد که البته به خوبی نشان داده نمیشود.

اما تفکر حاکم بر این انیمه از فلسفه ی اپیکوریان می آید که به اسم فلسفه ی لذت هم شناخته میشود. اپیکوریان زندگی خوب را در لذت های دنیوی میدانستند و لذت های لحظه ای ، چیزی که بنظر تمام این قمار بازان به دنبالش هستند و با اینکه از ریسک کار اطلاع دارند باز هم از آن دوری نمیکنند و با آغوش باز پذیرایش هستند هرچند این تفکر اپیکوریان را میتوان در اثر دید با این حال سازندگان عاجز تر از آن هستند که این تفکر را به درستی پیاده کنند و تازه اگر از پس آن هم بر می آمدند این فلسفه ی لذت ، به ذات مشکل دارد و فلسفه ای منسوخ شده است که به درد همان یونانیان باستان که به دنبال لذات زودگذر بودند میخورده هرچند که شاید در کشور های غربی این لذت های لحظه ای طرفداران زیادی داشته باشد اما پیام اثر برای مردمانی مانند کشور خودمان که  تفکرات دینی با  ریشه های فرهنگی و اجتماعی گره خورده در تضاد است با این حال حتی اگر نگاه مذهبی هم نداشته باشیم این فلسفه اپیکوریان مشکلات اساسی دارد و اینجا باز به این مورد اشاره میکنم که حتی اگر کارگردان از پس فرم هم بر می آمد و محتوا تولید میکرد این این محتوا پیام درست و حسابی نداشت وصرفا یک لذت بی هدف بود حال آنکه اصلا به فرم هم نرسیده  چون  قصه ای شکل نمیگیرد و پر است از خورده پیرنگ های بی هدف و نبود شخصیت پردازی که به آن اشاره کردم.

در نهایت میتوانم بگویم انیمه ی  Kakegurui   اثر پر هیاهو و پر آشوبی است که دلالتی است  بر هیچ

نویسنده: محمدعلی مترنم

About muhammad

انیمیشن پلی به دنیای تخیل است ورای حیطه ی منطق و زبان

Check Also

انیمه bleach

   یکی ازانیمه ­های پر­طرفدار­، نه تنها­در سرزمین مادری که ساخته شده ، بلکه در­قاره …

پاسخ دهید

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A